הנסיגה מחרסון וועידת ה-G20 \\ יומן החוץ

שלמה ריזל No Comments on הנסיגה מחרסון וועידת ה-G20 \\ יומן החוץ

יומן החוץ עם שלמה ריזל: הנסיגה הרוסית המשפילה מחרסון, הנאום של זלנסקי בוועידת המדינות המתועשות ופגישת ביידן-ג'ינפינג

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אם הייתם שואלים אותי רק לפני כשבועיים מה הסיכוי שרוסיה תיסוג מחרסון, הייתי אומר לכם שהוא שקול לכך שיאיר לפיד יצליח להרכיב ממשלה בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית. זה היה אירוע מאוד לא צפוי, אבל הנסיגה הרוסית מחרסון בסוף השבוע שעבר היה מפתיעה ומהדהדת.

30,000 חיילים רוסים ומשתפי פעולה נסוגו מהעיר האסטרטגית החשובה, במה שהיה למפלה השלישית הבולטת של צבא רוסיה במלחמה באוקראינה שנמשכת זה למעלה מתשעה חודשים. הנסיגה הראשונה הייתה מאזור קייב וצ'רניגב אחרי שהרוסים הבינו שלא יוכלו לכבוש את קייב. השנייה הייתה המנוסה מחרקוב והשלישית הייתה זו שקרתה בשבוע שעבר.
הנה גם ההצהרה של שר החוץ הרוסי שויגו על הנסיגה, תוך שמפקד המבצע הגנרל סורוביקין נושא גם הוא הצהרה קצרה ואומר כי הנסיגה נועדה למנוע המשך שפיכות דמים מיותרת של חיילים רוסיים באזור.

בין אם מדובר בהחלטה צבאית נכונה ובין שלא, הציבור הרוסי חש מושפל. כמי שעוקב אחר התקשורת הרוסית, אוכל להעיד שהפעם הביקורת שנמתחת על הממשל הרוסי הייתה חריגה. עיתונאים האשימו את ראשי הצבא בבגידה באלפי החיילים הרוסים שמתו בקרבות באזור כדי לשמור על חרסון רוסית, ואומרים כי מכל הכניעות הרוסיות (הנסיגה מקייב וצ'רניגוב וכן המפלה בחרקוב) זו המשפילה מכולן.

כאן למשל נשמע מנחה הטלוויזיה הרוסית אנדריי נורקין עוקץ את הממשל ואומר שארצו חסרה חופש ביטוי. לדבריו "אם אתמוך בהחלטה לסגת מחרסון, אכנס לכלא בגלל פקפוק בשלמותה הטריטוריאלית של רוסיה – שחרסון הפכה סופחה אליה לפני חודשיים והפכה לחלק ממנה ואם אני מתנגד לזה, אני הולך לכלא על הכפשת כוחות הצבא".

עוד בהקשר זה אך בזירה אחרת. נשיא אוקראינה זלנסקי נשא דברים בוידאו בשידור חי בפני מנהיגי העולם שהשתתפו בפסגת ה- G20 של 20 המדינות המתועשות החזקות בעולם. אוקראינה לא נחשבת כאחת המדינות הללו אבל הוא כובד לשאת דברים כאות של כבוד. בדבריו עקץ זלנסקי כמובן את רוסיה ואמר בין היתר כי הוא מכנה את הפורום הזה G-19 ולא G20 במחאה נגד רוסיה שמבחינתו לא יכולה להיות מקובלת בקהילייה הבינלאומית. בנאומו הציג את עשרת התנאים של אוקראינה להפסקת אש ועצירת המלחמה נגד רוסיה כמו שחרור כל האסירים והאזרחים שהועברו בכפייה לרוסיה, יישום של אמנת האו"ם והחזרת הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה והסדר העולמי הקודם, נסיגת כל הכוחות הרוסיים והפסקת הפעולות העוינות, התחייבות למניעת הסלמה בעתיד ואישור רשמי לסיום המלחמה.

מה שעוד בלט בפסגה הזו היתה פגישה נדירה ויוצאת דופן בין נשיא ארה"ב ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג. מדובר בפגישה נדירה שכן בין שתי המדינות יש מתח רב וביידן פועל רבות להסת כוחה של סין בארה"ב ובעולם כולו. למעשה שתי המדינות נמצאות בדרך להתנגשות צבאית במובן מסויים. ביידן בטח גם ביקש מג'ינפינג שלא לעשות עסקים עם רוסיה ולאפשר לה לערוף את הסנקציות ושלא למכור לה נשק. כך או כך בסיום הפגישה שארכה 3 שעות אמר ביידן כי כעת הוא משוכנע שסין לא תתקוף את יריבתה טייואן בקרוב. הנה כאן דיווח בנושא בתקשורת הסינית.

ועוד בשולי ה- G20 נשיא רוסיה פוטין שהיה אמור להגיע לוועידה ביטל את השתתפותו בה, ובמקומו שלח את שר החוץ שלו סרגיי לברוב. עם נחיתת לברוב באינדונזיה נפוצו שמועות שהוא לקה בליבו, מצבו אינו ידוע והוא פונה לבית רפואה מקומי. כדי להזים את השמועות האלו הפיצו אנשיו של לברורב סרטון שבו הוא נראה נופש בחצר בית המלון בו שהה, תוך שהוא כותב את נאומו בפני חברי הוועדה

וזו כבר כתבה מסכמת מרשת התקשורת האמריקאית ABCnews על הבחירות האמריקאיות לבתי הנבחרים. בבחירות האלו שהתרחשו לפני שבוע הפתיעו הדמוקרטים מאוד את הסוקרים ואפילו את עצמם והביאו לניצחון מפתיע ומאוד לא ברור בבית הנחברים העליון – הסנאט. הבחירות עוד לא נגמרו שכן בג'ורג'יה יש סיבוב שני בעוד כשלשה שבועות אבל לא משנה מה תהיה שם התוצאה. הסנאט נמצא בידיים דמוקרטיות וזה רע מאוד לרפובליקנים ורע גם לטראמפ עצמו שלא הצליח לייצר את הגל האדום שעליו דיברנו כאן בשבוע שעבר.



0 תגובות